Sklepy internetowe mierzą się na co dzień z wieloma problemami związanymi z logistyką. Można łatwo ich uniknąć dzięki korzystaniu z usług magazynowania dla eCommerce. Czym są i jakie niosą ze sobą korzyści?
Magazynowanie dla eCommerce – co to jest?
Proces magazynowania dla eCommerce polega na przechowywaniu asortymentu sklepu internetowego przez zewnętrznego operatora. Podwykonawca zapewnia odpowiednie warunki do składowania produktów, kontrolę stanów magazynowych i śledzenie przepływu towaru.
Przechowywanie obejmuje szereg złożonych procesów logistycznych. Praca zewnętrznego magazynu zaczyna się w momencie zweryfikowania produktów i przyjęcia ich na magazyn. Zazwyczaj kończy się na wydaniu ich do dalszego transportu wraz z koniecznymi dokumentami. Sprzedaż internetowa często wymaga także obsługi zwrotów i reklamacji. W takim wypadku, magazynowanie obejmuje ponowne przyjęcie przesyłki i przygotowanie nowego towaru dla klienta.
Rodzaje magazynów eCommerce
W zależności od wielkości sklepu i oferowanych produktów, różnią się potrzeby firm eCommerce dotyczące magazynowania. Istnieje kilka rodzajów magazynów. Jaki wybrać dla swojego biznesu?
- Magazyny zautomatyzowane i centra wysyłkowe – najlepsze dla firm obsługujących duże liczby zamówień. Ich zaawansowana technologia wiąże się ze zwiększonymi kosztami przechowywania, ale też sprawniejszym pakowaniem i szybszą wysyłką.
- Magazyny spółdzielcze, publiczne i państwowe – są najmniej kosztownym rozwiązaniem, co odbija się na niższych standardach obsługi i dostępności jedynie podstawowych funkcji.
- Magazyny prywatnych firm logistycznych – oferują optymalne koszty przechowywania i profesjonalną obsługę, jednak o wiele mniejsze zaawansowanie technologiczne niż magazyny zautomatyzowane.
Korzyści z magazynowania w branży eCommerce
Korzyści z magazynowania dla eCommerce wynikają przede wszystkim z optymalizacji procesów logistycznych, takich jak nadawanie i pakowanie paczek. Ponadto, usługi podwykonawcy pozwalają zmniejszyć koszty przechowywania asortymentu. Skala działania magazynów umożliwia znacznie szybszą wysyłkę. Ich zasoby ludzkie pozwalają na pracę do późnych godzin wieczornych, dzięki czemu realizacja zamówień odbywa się nawet tego samego dnia. Korzystanie z ich struktur daje pewność, że będzie on odpowiednio zabezpieczony przed kradzieżą czy zmianami atmosferycznymi.
Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest zagwarantowanie profesjonalnego zarządzania stanem magazynowym asortymentu. Firmy takie jak Forceful dysponują specjalistycznym oprogramowaniem monitorującym dostępność i analizującym zapotrzebowanie na poszczególne towary. Są to informacje kluczowe dla rozwoju sklepu eCommerce, a łatwo je przeoczyć prowadząc magazyn samodzielnie.
Największym plusem korzystania z magazynowania jest możliwość przeznaczenia czasu i środków na inne cele niż procesy logistyczne. Zaoszczędzone w tym sektorze zasoby warto wykorzystać na dalszy rozwój sklepu, czyli na przykład na marketing bądź strategię.
Choć rozwiązanie to może z pozoru wydawać się kosztowne, zaoszczędzone środki i optymalizacja procesów z pewnością przekładają się na długoterminowy wzrost sprzedaży. Dzięki szybkiej i sprawnej wysyłce zwiększa się również satysfakcja klientów, którzy chętniej wracają do sklepu.
Magazynowanie eCommerce – dla kogo?
Decydując się na korzystanie z usług magazynowania dla swojego sklepu internetowego, warto dobrze przeanalizować pewne kwestie. Po pierwsze, należy określić ilość towarów oraz budżet na logistykę. Trzeba również sprawdzić, czy magazyn oferuje wszystkie usługi, na których zależy przedsiębiorcy, na przykład obsługę zwrotów i reklamacji bądź przechowywanie produktów specjalnych, jak żywność czy leki.
To rozwiązanie gwarantuje szereg korzyści, które długofalowo przekładają się na perspektywy rozwoju biznesu. Jest odpowiednie zarówno dla małych, jak i średnich sklepów internetowych. Znacznie ułatwia prowadzenie firmy, warto więc rozważyć wprowadzenie go do swojego przedsiębiorstwa.