Założenie swojej własnej firmy jest marzeniem wielu ludzi. Sami jesteśmy swoimi szefami, więc to my ustalamy zasady, na jakich pracujemy. Ta perspektywa wydaje się kusząca, szczególnie dla młodych osób. Nie jest to jednak też łatwe zadanie, dlatego na pewno będziemy potrzebowali pomocy specjalistów, a także pewnych narzędzi.
Sprawy finansowe
Nawet jeśli mamy podstawową wiedzę na temat finansów, zarządzania firmą czy rachunkowości, pomoc kompetentnego księgowego na pewno nam się przyda, zwłaszcza na początku. Zakładanie firmy i rejestrowanie jej w urzędzie skarbowym bywa skomplikowane, dlatego warto poprosić o radę kogoś, dzięki komu nie pogubimy się w tym procesie.
Oprócz zatrudnienia księgowego, warto sięgnąć też po programy księgowe. Niektóre z nich są bezpłatne, za inne trzeba zapłacić, ale z reguły nie są to wielkie kwoty. Program pozwoli nam natomiast na bieżąco monitorować nasze wydatki, generować faktury oraz prowadzić pewne rozliczenia. Prawdopodobnie nasze biuro rachunkowe będzie mogło doradzić nam, które programy księgowe są najlepsze.
Reklama
Świeżo założonej firmie na pewno przyda się także odpowiednia reklama. Ludzie muszą dowiedzieć się o nowej organizacji na rynku i o tym, czym się ona zajmuje. Ułatwimy im to pokazując się w mediach lub przygotowując ulotki.
Jeśli jesteśmy kreatywni, możemy sami spróbować wymyślić dobre hasło reklamowe. Jeżeli jednak nie jest to dla nas łatwe, zatrudnijmy copywritera, który nam w tym pomoże. Osoba ta może przygotować także teksty reklamowe, które umieścimy w internecie.
Zastanówmy się, jakim rodzajem reklamy najlepiej dotrzemy do odbiorcy. Jeśli zakładamy specjalistyczny sklep, przemyślmy reklamę w czasopiśmie akwarystycznym, sportowym czy kulinarnym. Jeżeli naszą grupą docelową są osoby starsze, dużo większy sens niż zamieszczanie reklamy w internecie będzie miało przygotowanie ulotek, które wrzucimy do skrzynek pocztowych lub rozdamy na ulicy.
Cele
Już na samym początku bardzo ważne jest wyznaczenie sobie także konkretnych celów, do których dążymy. W jakim miejscu powinna być nasza firma za rok? W jakim za pięć lat? Czy planujemy rozwijać ją i prowadzić przez dziesięciolecia czy może jest to tylko coś, czym chcemy zająć się przez pewien czas? Konkretne, mierzalne i spisane cele bardzo ułatwiają pracę i motywują do działania. Warto co jakiś czas sprawdzać, czy nadal są aktualne albo uzupełniać je o nowe punkty związane z firmą.
Na samym początku swojej drogi jako właściciel firmy dobrze jest korzystać z rad fachowców. Konieczne jest znalezienie kompetentnego księgowego. Często przyda się także pomoc kogoś, kto jest dobrze zorientowany w świecie reklamy i dobierze ją odpowiednio do naszej grupy docelowej, a także wymyśli chwytliwe hasła marketingowe. Przede wszystkim musimy jednak wiedzieć do czego zmierzamy. Pierwszym krokiem do założenia firmy powinno być spisanie wszystkich jej celów, misji oraz powodu, dla którego ją zakładamy. Wracając do tych zapisków, będziemy czerpać z nich motywację do dalszego rozwijania naszej firmy.